Technická přejímka

Je dobře, že jsi klikl na tuhle stránku a chceš zjistit, co vlastně znamená technická přejímka a proč se dělá? Může se zdát, že na okruhu stačí, aby to jelo. Opak je ale pravdou. Na závodním okruhu posouváš hranice svých možností a díky tomu se zlepšuješ. Z toho důvodu je potřeba mít motorku v perfektním stavu. Pojďme se společně podívat a zaměřit se na to, co bys měl před příjezdem na okruh zkontrolovat.

Gumy

Gumy jsou základ pro bezpečnou jízdu ať už na okruhu či na silnici! Určitě tedy nepodceňovat jejich kvalitu. Gumy by měly být hezky kulaté, měly by mít slušný vzorek a správně nahuštěné = budeš-li mít gumy sjeté do špičata, je to špatně.
DOT, čili datum výroby gumy. Jsou to 4 čísla, první dvě značí ve kterém týdnu byla guma vyrobena a druhá dvě čísla ve kterém roce (např. DOT 3922 znamená že guma byla vyrobena ve 39.týdnu v roce 2022). Guma by neměla být starší 5 let.
Každý hustí tlak podle toho, jaká je teplota - doporučujeme to konzultovat na místě s našimi techniky nebo si prostě nechat poradit od zkušenějších jezdců. Jsme pohodová parta, každý Ti rád poradí.

Zahřívání gum na okruhu je klasicky možné pomocí nahříváků, které si musíš dovézt své, elektriku Ti samozřejmě dodáme.
A pokud nemáš nahříváky, musíš gumy zahřát třením tak, že jedeš. Takže doporučujeme první kolo podle venkovní teploty a teploty tratě minimálně první kolo jet opatrně a pak až tomu začít dávat.

Brzdy

Dobře víš, že máš přední a zadní brzdu přičemž používáš primárně přední brzdu. Je důležité zkontrolovat si správnou hladinu brzdové kapaliny a také její stáří. Pokud jsi kupoval motorku před 3 lety a brzdovku jsi neměnil, je čas ji udělat zejména když jedeš na okruh. Dát taky pozor na označení brzdové kapaliny, na okruhu se brzdovka více přehřívá, protože používáš brzdy mnohem více než v běžném provozu.
Co je další nedílnou součástí brzdového systému jsou kotouče a destičky. Kotouče by neměly být mastné a na destičkách by mělo být dostatečné množství materiálu. Pokud vidíš, že na destičkách je sotva 1 mm, opět je čas udělat destičky.

Tlumení

Ano! Tlumiče! Správně nastavené tlumiče Ti kontrolovat nebudeme ale určitě se podíváme, jestli Ti tlumič nedělá mastné kroužky. Je důležité si toto zkontrolovat. Na okruhu jdeš s motorkou více na doraz a je potřeba ty tlumiče mít udělané. To nejhorší co se může stát je, že Ti to vyteče ve větším množství a ty nebo Tvůj kolega na trati se po oleji, který vyteče z tlumičů, smekne.
Takže kontrola tlumičů je důležitá před jízdou na okruh jednoznačně.

Chlazení

Bude-li se Ti přehřívat motorka, je to špatně a je potřeba doplnit chladivo do chladiče. Z chladiče Ti nesmí unikat žádné kapaliny. Pokud se Ti stalo, že jsi chladič doplňoval nedávno a zas je prázdný, pravděpodobně tam máš někde díru a z chladiče to utíká. Takový stav je nepřípustný pro jízdu na okruhu.

Páčky a rukojeť

Spojka, brzda, plyn. Tyto tři základní páčky jsou důležité aby byly ve 100% dobrém stavu. Spojka se bude bez propadu vracet do původní pozice po zmáčknutí, brzda bude správně reagovat a vracet se do správné pozice a plyn se nesmí zasekávat.

Hlučnost

Ano! Věčné téma. Nicméně pokud chceme jezdit okruhy, musíme to dodržovat. Na většina okruhů mají vždy svá pravidla pro měření a své dB přístroj pro měření. Proto se vždy a všude snaž mít hlasitost výfuku do 100dB při cca 6-7tis./otáček.

Doporučujeme na okruh vždy nasadit dB killer. Minimálně je to gesto, kterým dáš najevo, že s tou hlučností chceš něco dělat.

Čistota

Naši technici poslední co chtějí dělat je, kontrolovat špinavou motorku. Takže než pojedeš na okruh, umyj toho svého miláčku, dej ji pořádnou koupel a udělej z ní leštěnku. Motorka to ocení, technici to ocení, Ty to určitě taky oceníš.

Když přijedeš se zablácenou motorkou, nedostaneš technickou přejímku dokud nebude motorka čistá.:-) 

Pokud budeš mít vše v pořádku, bez problému technickou přejímkou projdeš a uvidíš, že si okruhový den užiješ mnohem více. Technická přejímka se dělá z důvodu bezpečnosti Tebe a ostatních účastníků na trati.